מדיטציה – מה היא וכיצד להעזר בה

מדיטציה

מדיטציה היא שיטה להרפיה מלחצי היומיום, באמצעות המדיטציה האינדוודואל מאמן את המחשבה ומגיע למצב תודעה שונה מלו אנו רגילים במהלך היום. המונח מדיטציה מתייחס למגוון רחב של תרגולים וטכניקות אשר התפתחו במהלך השנים במקומות שונים בעולם. בהודו המדיטציה התפתחה לאורך המאה החמש עשרה לספירה ובסין כמה מאות שנים קודם לכן, ניצני המדיטציה החלו להתפתח לקראת המאה התשיעית לספירה. כל שיטת מדיטציה זכתה לשם שונה ומקורה שונה ופעמים רבות הוותה המדיטציה מרכיב מרכזי באמונה הדתית. דתות שונות פיתחו שיטות שונות למדיטציה, המפורסמות ביותר הן הבודהיזם וההינדואיזם אך גם הדתות המונוטאיסטיות שמו דגש מיוחד על מדיטציה כחלק מעבודת האל. ביהדות, חסידות ברסלב ויהדות חב"ד מציעים שיטות שונות לתרגול מדיטציה לשם הגעה להארה פנימית עמוקה. כיום קיימות גם שיטות שפותחו במערב למדיטציה כמו מדיטציית מיינדפולנס.

מדיטציה – היתרונות

יתרונות המדיטציה מתבטאות ברבדים שונים, מחקרים מראים כי מדיטציה תורמת ליכולת פיצול של קשב וריכוז, לשינון ולמידה בעל פה ועלייה במהירות התגובה. יתר על כן, מדיטציה תורמת לשיפור הבריאות- תרגול מדיטציה תדיר תורם להפגה של מתחי ולחצי היומיום, הפחתה ניכרת בלחץ הדם המובילה לירידה בסיכוי לחלות במחלות לב ומחזקת את המערכת החיסונית. נמצא גם קשר בין תרגול תכוף של מדיטציה ועלייה ברמת האושר ותחושת מימוש העצמי ואילו הפחתה ברמות החרדה ופחד.

מדיטציה – הסוגים השונים

ישנם שני סוגים עיקריים של מדיטציה, מדיטציה סבילה ומדיטציה פעילה. במדיטציה סבילה המתרגל אינו עושה פעילות אקטיבית אלא יושב ללא תנועה, מתרגל נשימה ומנסה להקשיב לגופו ולתחושותיו. במדיטציה פעילה ישנן רמות שונות של פעילויות המשפיעות על התודעה בניהן חזרה על מנטרה, ריכוז תשומת הלב באיבר מסוים וריקוד רפטטיבי בתנועות מעגליות. שני הסוגים מהווים דלת להתבוננות עצמית מעמיקה וכל אדם בוחר לאיזה סוג מדיטציה הוא מתחבר יותר.

מדיטציה – איך לתרגל?

הזמנים המתאימים ביותר לתרגול מדיטציה הם שעות הבוקר, מיד כשקמים מהשינה, כדי להתחיל את היום באופן רגוע ושליו ולפני השינה, כדי להבטיח מנוחה אפקטיבית ועמוקה. מומלץ שלא לתרגל מדיטציה במיטה בשל הסבירות הגבוהה להירדם במהלכה. עם זאת אין זה אומר כי רק זמנים אלו טובים לתרגול מדיטציה, לכל אורך היום ניתן לתרגל מדיטציה ומספיק להקדיש לשם כך אפילו 10-15 דקות. תרגול מדיטציה במהלך היום, אפילו קצר, יתרום לצבירת אנרגיות חדשות ולהמשך יום מרענן. במהלך המדיטציה חשוב להקפיד על ישיבה נכונה עם גב זקוף, במידת הצורך ניתן אף להתיישב על כרית. ישיבה נכונה חשובה מאוד מאחר והיא מאפשרת ישיבה לאורך טווח ומונעת נזקים בגב. רצוי לתרגל את המדיטציה בתנאים נוחים, בפינה שקטה בצל, הרחק משמש קופחת או רוח חזקה ולהתלבש בבגדים רפויים ונוחים. מומלץ שלא לתרגל מדיטציה מיד לאחר אכילה אלא רצוי להמתין בין חצי שעה לשעה בין הארוחה לבין תרגול המדיטציה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפולי ניו אייג'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.