מיינדפולנס – שיטת מדיטציה מערבית

מדיטציית מיינדפולנס - MBSR- Mindfulness

מיינדפולנס (MBSR- Mindfulness Based Stress Reduction) היא שיטת מדיטציה מערבית מודרנית שבבסיסה עומד הרעיון של צפייה בתודעתנו באופן מכוון כמתבונן חיצוני על מנת לחקור את גופינו ורגשותינו. מיינדפולנס הינו מושג המתייחס הן לסוג מדיטציה והן למצב תודעה כללי שמשמעותו מתן תשומת לב לרגע הנוכחי- כל התרחשות, אפילו הרגילה ביותר עבורנו נחווית באותה הסקרנות וההתעמקות כפי שנחוותה בפעם הראשונה אשר חווינו את ההתרחשות.

מיינדפולנס – בסרטון הבא מוסברת החשיבות של רגע השקט שיכול להיות מושג בתוך המירוץ של החיים על ידי תרגול השיטה:

מיינדפולנס – סדנאות

פרופ' ג'ון קבט- זין (Prof. Jon Kabat- Zinn), פרופסור מוביל בתחום המחקר אודות מדיטציה והשלכותיה, פיתח סדנה המתפרסת לאורך שמונה שבועות ומשלבת פגישות קבוצתיות ואימונים בבית. מדי שבוע נפגשת הקבוצה לפגישת מדיטציה האורכת שעתיים וחצי ומדי יום מתבקשים משתתפי הסדנה לתרגל בביתם מדיטציה האורכת 45 דקות. לכל אורך המדיטציה יש להתמקד בנשימות סדורות, המשתתף מתודרך להתמקד בגופו הפיזי- כיצד מרגישים האיברים, השרירים ואף הגידים ובחלק הרגשי של הגוף- כיצד הוא מרגיש. התחושות אותן חווים המשתתפים במהלך המדיטציה משתנות מאדם לאדם ומנחי הסדנה מעודדים שוני זה, אין תחושה אחת שכולם צריכים להרגיש וטבעי שכל משתתף יחוש ברגשות שונים במהלך המדיטציה.

לאחר הסדנה האינטנסיבית מומלץ לעסוק במדיטציית המיינדפולנס באופן יומיומי ולהקדיש לשם כך כעשר דקות ביום.

מדיטציית המיינדפולנס – המחקר אודותיה

מחקרים מצביעים על השפעות חיוביות של תרגול תדיר של מדיטציית המיינדפולנס: הפחתת החרדה, שיפור ביצועים אתלטיים וזיכרון לטווח ארוך וקצר, על כן, בשנים האחרונות חיילי המארינס של צבא ארצות הברית מתרגלים את מדיטציית המיינדפולנס כחלק משגרת האימונים היומיומית שלהם. מחקר שנערך בבית סוהר בארצות הברית מצא כי רמת העוינות פחתה בקרב אסירים המתרגלים את מדיטציית המיינדפולנס באופן תכוף, ההערכה שלהם כלפי עצמם גדלה והשינויים במצב רוחם התייצבו. בבית חולים בארה"ב נבדקה השיטה על אוכלוסיה של אחיות ועוזרות, הצוות תרגל את המדיטציה הן בפגישות קבוצתיות והן בתרגול עצמאי. הנבדקים שהיו שרויים בלחץ מתמיד בשל אופי העבודה איתה הם מתמודדים דיווחו על יכולת התמודדות גבוהה יותר עם אתגרי העבודה, עלייה ברמת הרווחה הנפשית הכללית ותחושת סיפוק ורוגע.

קבוצות מדיטציה הנפגשות ומתרגלות את מדיטציית המיינדפולנס הופכות פופולאריות יותר ויותר. ישנן תכניות פורמאליות ניסיוניות שמטרתן לעמוד על יתרונות השיטה ובחינת שילובן במסגרות שונות כמו בתי ספר, מסגרות עבודה וכו'. מנגד ישנן קבוצות א-פורמאליות המשתמשות בשיטת מדיטציה זאת כדי להגיע למצב תודעה עמוק יותר, תחושת רוגע ואיכות חיים גבוהה יותר. המשותף לשתי קבוצות אלו הוא כי חברי הקבוצה מדווחים על פחות כעסים, חרדות ותסכול מבעבר ותחושת רוגע כללית.

פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפולי ניו אייג'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.