התקף חרדה – תסמינים פיזיים וקוגניטיביים

אדם החווה תסמינים של התקף חרדה וזקוק לעזרה

התסמינים של התקף חרדה

בין התסמינים הפיזיולוגים הנפוצים להתקף חרדה:

  1. דפיקות לב מואצות, הזעת יתר, נשימות שטוחות ורעד בגוף
  2. חיוורון ואי יכולת לשלוט במנגנונים אוטומטים כמו סוגרים או רפלקס הקאה
  3. חנק, כאב ראש וסחרחורת
  4. כאבים בחזה, טשטוש ראייה

אנשים רבים מדווחים על תחושה של התקף לב ושל סכנת חיים ממשית בסיטואציה זו.

תסמינים קוגניטיביים

מעבר לתסמינים פיזיולוגים ברורים קיימים גם תסמינים קוגניטיביים. ראשית כל, הופעת כמות גדולה כזו של תסמינים פיזיולוגים, יוצרת אצל רוב האנשים תחושה של פאניקה ו"שמשהו רע הולך לקרות". מצד שני, עשויה להיות גם תחושה שכל זה לא אמיתי (דה-ראליזציה) ולעיתים האדם אף חווה חוויה של צפייה מבחוץ על עצמו.

חשוב לדעת כי תסמינים של התקף חרדה עלולים להופיע בסיטואציות מסוימות שעלולות לבשר על בואו של אחד האירועים הכי פחות נעימים שאפשר לחוות. מסתבר שלא פחות מחצי מן האוכלוסייה חווה התקף כזה לפחות פעם אחת בחיים.

למעט העובדה שאנשים רבים לא מספרים על התקפי החרדה שחוו, התקפי החרדה כשלעצמם יכולים להיות דומים מאוד לתופעות אחרות, פיזיות או קוגניטיביות, כך שמי שסובל מהם לא תמיד יכול להיות בטוח שמדובר בהתקף זה.

מתי התסמינים מאותתים על מצב חירום אמיתי?

תסמינים שמופיעים ללא איום חיצוני של ממש עשויים לרמוז שמדובר בהתקף חרדה ולא במצב של סיכון חיים של ממש. הסיבה לכך היא שמבחינת האדם, מדובר בסיטואציה של "הילחם או ברח", סיטואציה שאנחנו מותאמים להגיב עליה עוד מזמנים מאוד מוקדמים באבולוציה שלנו.

חשוב שבמידה והתופעות הפיזיולוגית חוזרות על עצמן, ייתכן שמדובר במצב הדורש בדיקה רפואית.

האם ניתן "להתחסן" מפני התקפי חרדה?

כאמור, התקפי חרדה יכולים להיות פתאומיים ובלתי צפויים או לחזור על עצמם בצורות שונות לחלוטין. למרבה הצער, ישנם כאלו שצריכים להתמודד עם התקפי חרדה באופן יום יומי או אפילו מספר פעמיים ביום.

דרך יעילה להתמודדות עם התקפי חרדה, היא באמצעות טיפול CBT המלמד את האדם כיצד לזהות מצבי לחץ ולהתמודד עימם או להשתמש בטכניקות הרפיה. טיפול אחר הוא תרופתי וכולל כמובן נטילת תרופות כנגד חרדה ממשפחת ה-SSRI, שכיום כוללות יחסית מעט תופעות לוואי.

לקריאה נוספת על טיפול בהתקפי חרדה לחצו כאן >>

דרכי התגוננות מפני תסמינים של התקפי החרדה:

דופק מהיר ודפיקות לב מואצות – מוטב לקום על מנת להפחית את האפקט המפחיד ולבצע תנועות קלות או להסתובב בחדר.

רעידה – ניתן לנסות ולשחרר את הגוף או ליצור מגע מחבק עם אדם אחר במקרה והוא נמצא אתכם באותו החדר.

הזעה – מוטב להתקלח מיד לאחר שההזעה חולפת או לקחת מגבת רטובה ולהתנגב בה.

קוצר נשימה – חשוב לזכור שזהו לא מצב מסכן חיים, לקחת נשימות איטיות אם אפשר ולצאת לאוויר הפתוח.

כאבים בחזה – תלוי באיזו תנוחה אתם נמצאים, יש לנסות ולשחרר את הלחץ על בית החזה.

סחרחורת וחוסר יציבות – אפשר לשבת או לשכב חלקית (שכיבה מלאה יכולה דווקא להחריף את התחושה).

גל חום פנימי – חשוב לזכור שמדובר בגל שיחלוף. ניתן גם להתקרב למקור קור.

בנוסף לטיפולים אלו, ניתן לשקול לפנות לטיפול פסיכולוגי ארוך טווח העשוי להפחית לחצים ולהביא לאיכות חיים גבוהה יותר.

צור עימנו קשר ונחזור אליך בהקדם:
פוסט זה פורסם בקטגוריה חרדה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.