חרדה חברתית

חרדה חברתית

חרדה חברתית מהי?

חרדה חברתית היא פחד מאוד גדול מהימצאות בסיטואציות חברתיות באשר הן, כאשר החשש המרכזי מבוסס על פחד מחוויית ביקורת, מבוכה והשפלה.

לרוב חרדה חברתית תתחיל כבר בגילאי הילדות, כאשר הילד מאופיין בביישנות גדולה וסגירות ועם השנים תתפתח לחרדה אשר מגבילה בצורה משמעותית את ההתנהלות בחיים.

לקריאה על תופעה זו בקרב ילדים >>

אדם עם חרדה זו מוגבל בכל תחומי החיים, שכן בכל מרחבי החיים אנו נמצאים בסיטואציות חברתיות. החרדה נכנסת ומורגשת גם במרחבים קבועים כמו: עבודה, שכנים ומשפחה מורחבת, שבהם אמור האדם להרגיש יותר בטוח ופתוח, אך גם בסיטואציות כאלו החרדה קיימת ואינה נותנת מנוח.

כמובן שחרדה חברתית מופיעה בעת רגעים רשמיים בהם האדם נבדק כמו – ראיון עבודה, מבחן נהיגה, היכרות עם אנשים חדשים, דייטים, וכדומה. כמו כן, אדם הסובל מהחרדה עלול לנקוט בהימנעות ואט אט לצמצם את הקשרים החברתיים שלו למינימום הנדרש, ולהתקבע בהם.

איך זה מרגיש?

מחשבותיו של אדם עם חרדה חברתית בעת סיטואצייה חברתית יכולות להיות:

"מה הם חושבים עליי?"

"האם הם בליבם צוחקים עלי?"

"אני צריך לשים לב לא להגיד משהו לא במקום"

"עדיף שאשתוק כמה שיותר"

"אלך לאכול משהו כדי שאתרחק מאנשים"

"החבר'ה האלה בטוח מסתכלים עלי בעין עקומה"

"רק שלא אעשה בושות"

ועוד מחשבות המגיעות בצורה עוצמתית עם סימן קריאה (!) ואינן מרפות עד אשר האדם חוזר למקום בטוח, בו הוא יכול לשחרר את החשיבה על המורכבות הבינאישית שקיימת במפגש חברתי.

במקרים אלו, התחושה הפנימית היא של לחץ נפשי גדול, דופק מהיר, דפיקות לב חזקות, הקול נקטע ויש צורך לבלוע רוק.

לעיתים ישנן גם רעידות בגפיים, הזעה מרובה ותופעות נוספות המגיעות בעת התקף חרדה ועלולות להתקיים אצל אדם עם חרדה חברתית. באופן שגרתי יומיומי, זהו עומס מאוד כבד לחיות עימו, ואיכות החיים נפגעת בצורה קיצונית.

פנו אלינו בהקדם כדי לשים את החרדה החברתית מאחור >>>

תסמינים של חרדה חברתית

  1. האם אתה חושש מסיטואציות בהן אתה נבדק או נתון לביקורת ע"י אחרים? לדוג' – לדבר בקבוצה, לערוך שיחת פנים אל פנים, חושש להיות בסיטואציות בהן רואים אותך מהצד אפילו אם אתה מבצע פעולות פשוטות?
  2. האם מעסיקות אותך מחשבות על איך הסביבה תשפוט אותך, מה אנשים חשובים עליך, האם אתה בחשש תמידי להיות דחוי? מושפל או מובך?
  3. האם סיטואציות חברתיות גורמות לך תמיד לחשש וחרדה?
  4. האם אותו פחד מופעה גם בסיטואציות שאתה לא אמור לחשוש בהם. או שאתה אמור להרגיש בטוח?
  5. האם אתה נוקט בהימנעות מסיטואציות חברתיות?
  6. האם הפחד וההימנעות פוגעים באיכות החיים שלך והתפקוד השגרתי שלך?

אם אתה מוצא הזדהות עם השאלות הללו, כדאי להתייעץ עם פסיכולוג על מנת להבין אם אתה אכן סובל מחרדה חברתית.

טיפול בחרדה חברתית

ישנם מספר טיפולים טובים בתחום, אך הטיפול בחרדה חברתית הנחשב ליעיל במיוחד הוא טיפול CBT שמתמקד במחשבות הלא רציונאליות שמזינות את המחשבה ויוצרות את גלגל השלג של: מחשבה/חרדה/התנהגות.

טיפול CBT (נקרא גם טיפול קוגניטיבי התנהגותי) שעוסק גם בחלק של החשיבה וגם בחלק של התגובה ההתנהגותית ועזור לעשות שינוי ואימון בשתי הרמות הללו, כך שהוא מאפשר תחושת שליטה יותר חזקה על החרדה, ומיטיב עם איכות החיים באופן משמעותי.

בטיפול שכזה נעשית הגמשה של המחשבות, אימוץ אמונות מחוברות למציאות ותפיסות עולם שמטיבות עם האדם. בנוסף, נעשית עבודה של חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי חרדה בצורה מבוקרת. הטיפול משלב עבודה בקליניקה והתנסויות מחוץ לקליניקה, לבד או עם המטפל.

לקריאה נוספת על טיפול CBT הכנסו לכאן >>

הרבה מן התחושות והתופעות שתוארו הן רלוונטיות גם לגבי אנשים שלא סובלים מחרדה חברתית, כולנו חוששים לפני מבדק, מתרגשים כאשר מדברים מול קהל וחשוב לנו מה הסביבה חושבת עלינו, אך רובנו יכולים לשאת זאת ולהתמודד עם אי הנעימות הנלוות לסיטואציות מסויימות.

זכרו: אדם עם חרדה חברתית מרגיש מאוים מכל סיטואצייה חברתית ולו הפשוטה ביותר, ולכן הוא יצמצם את מרחבי חייו המאתגרים עד כמה שניתן וייבחר לרוב בהימנעות.

אם אתה חושב שחייך מנוהלים ע"י חרדה חברתית, אנו ממליצים לך לפנות אלינו בטופס המצורף ולקבל עזרה מתאימה שתשפר משמעותית את איכות חייך.

צור עימנו קשר ונחזור אליך בהקדם:
פוסט זה פורסם בקטגוריה חרדה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.