טיפול בהתקפי חרדה

איש מבוהל הזקוק לטיפול בהתקפי חרדה

טיפול בהתקפי חרדה – האם הוא עוזר?

טיפול בהתקפי חרדה מפחית את עוצמתם ותדירותם של התקפי חרדה ולעיתים אף מעלים אותם כליל. לכן, אם אתם דואגים, חרדים או מרגישים שאתם כמעט יוצאים מדעתכם בשל האתגרים היומיומיים וההתמודדויות השוטפות, או שאתם חשים שליבכם דופק במהירות ונשימתכם הופכת שטחית ומהירה – יתכן ואתם חווים התקף חרדה. במצב כזה חשוב שתרגעו ותדעו שטיפול בהתקפי חרדה עובד.

רבים מאתנו חווים התקף חרדה או שניים במהלך חיינו והאירועים האלו לא מתירים בנו חותם מיוחד, אך יש אנשים החווים התקפי חרדה באופן קבוע, המשפיעים על איכות חייהם ועל הדימוי העצמי שלהם.

טיפול כללי

השלב הראשון שממנו יש להתחיל הוא אבחון. קצב הלב המהיר המלווה את התקפי החרדה דומה מאוד לזה המתרחש בזמן מחלות מסוימות, המאופיינות בבעיות בלב ולכן במצב זה, הרופא ישלח אתכם לסדרת בדיקות כדי להבין האם מדובר במחלה או בהתקף חרדה.

טיפול בהתקפי חרדה כולל, בדרך כלל, שימוש בשיטת פסיכותרפיה (טיפול פסיכולוגי), תרופות מתאימות או שילוב של שניהם. זכרו שלא משנה באיזה מסלול טיפולי אתם והרופא תבחרו – עליכם להתאזר בסבלנות. טיפול בהתקפי חרדה לוקח זמן, אך הוא יכול להסתיים בהצלחה מרובה בלי שההתקפים ישאירו חותם על חייכם.

טיפול פסיכולוגי בהתקף חרדה – חשוב כיוון שהוא עוזר לזהות את המקור להתקפי החרדה. התקפי חרדה נעוצים במחשבות, ברגשות ובמצבים ספציפיים המעוררים אותם והטיפול נותן לכם שליטה ומלמד כיצד לנהל את הטריגרים האלו במקום שהם ינהלו אתכם ויובילו להתקף נוסף. במהלך הטיפול לומדים שההתקף אינו מסוכן וכך הוא הופך פחות ופחות מפחיד. בטיפול לומדים גם שיטות וטכניקות הרגעות, כמו למשל שליטה בנשימה, העוזרת מאוד להפחית את עוצמת ההתקף.

טיפול בהתקפי חרדה כולל לפעמים גם תרופות העוזרות להפחית את עוצמת התסמינים של ההתקף. לפעמים זהו השלב הראשון בטיפול. אלה יכולות להיות תרופות אנטי דיכאוניות, תרופות נגד חרדה או תרופות המסדירות את קצב הלב. לפעמים התרופה הראשונה או השנייה אינן מתאימות וצריך לנסות עוד עד שמוצאים את התרופה והמינון המתאימים לכם במדויק.

כמו כן, מומלץ לשלב בשגרת היום-יום הרגלים מרגיעים שהם מעין טיפול מונע להתקפי חרדה: יוגה ותרגילי נשימה קבועים, התעמלות ואימון גופני קבועים מספר פעמים בשבוע, הימנעות מסמים ומעישון, ממשקאות אלכוהוליים וממשקאות המכילים קפאין. בנוסף, גם טיפולים משלימים כמו דיקור סיני ושינוי תזונתי מוכיחים את עצמם כנדבך חשוב בטיפול בהתקפי חרדה.

טיפול מיידי בהתקף חרדה

התקף חרדה הוא תגובה טבעית של הגוף לאיום. יחד עם זאת בזמן התקף חרדה אין סכנה פיזית ממשית, לכן כל ניסיון להסיר את האיום או לסיים את ההתקף עלול לגרום לתגובה הפוכה. המערכת שפועלת בזמן התקף חרדה, היא המערכת הסימפטטית המכניסה את האדם למצב גופני שיכול להתמודד עם איום (או לברוח ממנו) והיא גורמת לשינויים פיזיולוגיים כמו ערפול בראייה, תחושת מחנק, האצת הדופק, תחושת חוסר יציבות ועוד.

אם האדם "מאמין" שהסימנים האלו אכן מעידים על סכנה ממשית, הגוף יגיב בהתאם ויגביר את עוצמת התגובה שלו. כך נוצר מעגל קסמים שמגביר את ההתקף. לכן הצעד הראשון הוא יצירת נתק במעגל הקסמים שמזין את התקף החרדה.

יש כמה דרכים לעשות זאת, להלן שלוש אפשרויות:

תנסו לנשום כרגיל ככל האפשר – בדרך כלל התקף חרדה מלווה בנשימה שטחית ומהירה או נשימות עמוקות המשפיעות לרעה על הגוף ומחמירות את תסמיני ההתקף. נשימה רגילה יכולה להחזיר את הגוף לשליטה. נסו לנשום דרך האף או להאט את הנשימה או לנשום לתוך שקית נייר (כן כמו בסרטים). אם תחוו תחושת מחנק תזכרו שהיא אינה אמיתית – זוהי אחת מהתגובות של המערכת הסימפטטית. התמידו בנשימה רגילה וההתקף יעבור מהר יותר.

דמיינו שאתם נמצאים בחברת אדם שאתם בוטחים בו – התקפי חרדה קשורים פעמים רבות לתחושות של חוסר אונים וקושי להתמודד באופן עצמאי. לכן אם תדמיינו שאתם נמצאים בחברת אדם שאתם סומכים עליו, שרוצה בטובתכם ושייתמוך בכם, זה עשוי להרגיע את ההתקף ולחדש את הכוחות שלכם.

הסחת הדעת מההתקף – בדרך כלל כל תשומת הלב ממוקדת בהתקף וכך מחמירה אותו. נסו להסיח את דעתכם ממנו באמצעות ספירה לאחור ולדמיין תמונות מרגיעות. התחילו ב-20 ועם כל מספר שאתם יורדים דמיינו משהו שאתם אוהבים: מקום מסוים, מאכל, אדם, פעילות וכדומה.

אם כל אלו לא עוזרים לכם, תמיד תוכלו לפנות אל פסיכולוג ואף רופא, שיוכל לסייע לכם באמצעות תרופה שתרגיע את תסמיני ההתקף ותעזור לכם לצאת ממנו. לאחר שההתקף יסתיים, מומלץ להתחיל טיפול בהתקפי חרדה לטווח ארוך.

לקריאה על טיפול בחרדות הכנסו לכאן >>

פוסט זה פורסם בקטגוריה חרדה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.