אבחון לקויות למידה

אבחון לקויות למידה

אבחון לקויות למידה מתבצע כאשר ישנו פער בין היכולות הלימודיות של התלמיד או הסטודנט לבין מה שמצופה ממנו בהתאם לגילו. מטרת האבחון היא לאתר ליקויים בתהליכי הלמידה של התלמיד ולהמליץ על התאמות בגישות הלימודיות, בתנאי הלמידה, בבחינות ובמטלות הלימודיות כך שיצליח ללמוד באופן שמתאים ליכולות שלו ויוכל להשתלב בהצלחה במסלולי לימוד רגילים.

אבחון לקויות למידה כולל בתוכו אבחון דידקטי שבוחן את כישוריו, יכולתיו ותפקודיו של התלמיד בכל תחומי הלמידה: חשיבה מופשטת, מילולית וכמותית, זיכרון לסוגיו השונים, תפישה שמיעתית, חזותית ותפישת רצף, קשב וריכוז, קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב ובעל-פה, מתמטיקה, מערכת שפתית ושפה זרה, ארגון המידע, התארגנות, המשגה, התמצאת במרחב ובזמן, מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה ועוד. לעתים אבחון לקויות למידה כולל גם אבחון פסיכודידקטי, אבחון משכל ואבחון נוירופסיכולוגי.

מהן לקויות למידה

כיום קיימת תמימות דעים בכך שהבסיס ללקויות למידה הוא נוירולוגי, אולם הסיבה להיווצרותן אינה ידועה. ההשערה המקובלת היא שלקויות למידה הינן תורשתיות ולא נובעות מתנאים סביבתיים, אם כי משערים שסיבות סביבתיות כגון מצוקה עוברית, מצוקה לאחר הלידה או מצוקה בתקופת הילדות המוקדמת יכולות להשפיע על התפתחות של לקויות למידה.

הסיבות הנוירולוגיות הנפוצות לקיומן של לקויות למידה הן:

  • בעיות במבנה המח
  • בעיות במוליכים העצביים
  • בעיות בתקשורת בין החלקים השונים של המח

אבחון לקויות למידה מזהה בעזרת מבחנים יחודיים את מקור הקשיים הלימודיים ואת השלכותיהם. תחומי לקויות הלמידה הנפוצים הם: ליקויי שפה, ליקויי כתיבה וקריאה, ליקויים בחשיבה הכמותית,  ליקויי קשב וריכוז ועוד, בעוד לקויות הלמידה העיקריות הן:

  • דיסלקציה – ליקוי ברכישת מיומנויות הקריאה
  • דיסגרפיה – ליקוי ברכישת מיומנויות הכתיבה
  • דיסקלקוליה – ליקוי ברכישת מיומנויות החשיבה הכמותית

אבחון לקויות למידה בגיל הרך

אבחון לקויות למידה נעשה לרוב בקרב ילדים וסטודנטים, אולם ישנה חשיבות מירבית לאיתור ואבחון לקויות למידה בשלב מוקדם ככל שניתן. עם זאת, אבחון לקויות למידה בגיל הרך הינו קשה עד בלתי אפשרי ולכן יש לאבחן עיכובים התפתחותיים תוך דגש על קשיים נוירופסיכולוגיים. אבחון כזה מאפשר טיפול מניעתי אשר מפחית את הסיכון להתפתחות לקויות למידה בגיל מאוחר יותר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אבחונים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.