הפרעת קשב וריכוז אצל בנות

ילדה הסובלת מהפרעת קשב וריכוז

רבים מניחים שהפרעת קשב וריכוז הן בעיות "של בנים", וכאשר חושבים על מישהו שסובל מהן, עולה בדמיון תמונה של ילד קטן ושובב. הסיכוי לסבול מהפרעת קשב וריכוז זהה אצל בנים ובנות, אך למרות זאת, רק מעטות מתוכן זוכות לאבחון וטיפול.

למה נשים מאובחנות פחות לזיהוי הפרעת קשב וריכוז?

הסימפטומים שמאפיינים הפרעת קשב וריכוז אצל בנות שונים משל הבנים. מורים וגננות הם הגורמים העיקריים הממליצים להפנות ילדים לאבחון קשב וריכוז. בכתות גדולות לא ניתן לעקוב אחר התנהגות התלמידים כולם, ולכן רק את השובבים מדי, הבריונים וחסרי המנוחה, קל לזהות ולשלוח לאבחון. הבעיה היא שהיפראקטיביות, שעלולה לגרום לשובבות היא סממן שמופיע יותר בקרב בנים שסובלים מבעיות קשב וריכוז, ופחות אצל בנות.

גם התנהגות בריונית מאפיינת יותר את התקשורת החברתית של בנים. בעוד שהם נוטים להגיב באופן פיזי, בנות נוטות להשתמש באלימות מילולית או עקיפה, כמו למשל בחרמות, שקשה לזהותן ללא מעקב צמוד. מכיוון שבנות לא מפגינות את הסימפטומים המזוהים עם היפראקטיביות, קשה יותר לאבחן אותן כבעלות הפרעת קשב וריכוז.

בנות בעלות הפרעת קשב וריכוז נוטות להיות חולמניות, שכחניות ואפילו מפוזרות. מכיוון שהתכונות הללו לא יוצרות בעיות בכיתה, הן חומקות מהרדאר של המורה. הבעיה היא שגם כאשר המורים מגלים את הסימפטומים, הם נוטים לייחס אותם למקורות אחרים כמו למשל חוסר בגרות, קשיי לימודים או אפילו ביישנות. כתוצאה מכל אלו, בעוד שבנים נשלחים לאבחון הפרעת קשב וריכוז סביב גיל 7, הבנות שנשלחות לאבחון מגיעות לגיל 12 בממוצע לפני כן.

זיהוי תסמיני הפרעת קשב וריכוז בקרב בנות

מכיוון שנוכחנו לראות שהפרעת קשב וריכוז מתבטאות אחרת בקרב בנות, חשוב להכיר את הסימנים שיסייעו לנו להחליט האם לשלוח את הילדה לאבחון.

הסימן הראשון

כמובן, קושי בשמירה על ריכוז לאורך זמן, נטייה לבלבול בפרטים קטנים וקושי להתמודד עם גירויים חיצוניים בזמן ביצוע משימה. פעמים רבות המבוגרים שרואים ילדה שמראה סימפטומים מסוג זה, מגדירים אותה כ"מרחפת", אך למעשה היא עשויה לסבול מבעיות קשב וריכוז.

הסימן השני

רגשנות יתר. בעוד שאצל בנים הקושי לשלוט על דחפים מתבטא בחוסר יכולת להמנע ממעשה, גם כשהילד רוצה להמנע ממנו, אצל בנות קושי זה מתבטא בחוסר שליטה על רגשות. בנות בעלות הפרעת קשב וריכוז יכולות להגיע לבכי מההערה הכי קטנה שנזרקה לעברן. בנות שסובלות מסימפטום זה נוטות להיות פגיעות יותר להעלבות מצד חברים לכיתה, שנהנים להפעיל את הטריגר, ולכן חשוב להפנות קשב לסימן זה.

הסימן השלישי

בעיות חברתיות. כפי שכבר ראינו בסימן השני, בנות בעלות הפרעת קשב וריכוז עלולות שלא להתקבל על ידי חברותיהן לכתה. על אף הניסיונות שלהן להשתלב, הנטייה הטבעית שלהן שלא לשים לב לפרטים ולרמזים חברתיים והמועדות לחוסר טאקט יכולות להיות בעוכריהן, ולמעשה לאחר ניסיונות כושלים להשתלב הן עלולות להפוך לאגרסיביות מבחינה פיזית או מילולית, כלפי בנות אחרות בכתתן.

הסימן הרביעי

קושי לסיים משימות. בנים ובנות שסובלים מבעיות קשב וריכוז, מתקשים לסיים משימות שהחלו, כאשר הם נחשפים לגירויים אחרים במהלכן. עם זאת, מכיוון שבנות נוטות להיות שקטות יותר ולהראות שקדניות, לוקח זמן עד שהבעיה נחשפת. אם נדמה שהילדה יודעת את החומר, אבל הציונים שלה לא משקפים זאת משום שהיא לא מספיקה לסיים מבחנים בזמן, ולא מספיקה להכין שיעורים, כדאי לבחון האם לא מדובר בבעיות קשב וריכוז.

הסימן החמישי

בעיות ארגון ובלאגן. כמו בנים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז, גם הבנות נוטות להיות מבולגנות מהממוצע. אם התיק, המחברות, והחדר של הילדה נוטה להיות מבולגן באופן תמידי, אם היא מאבדת כל הזמן דברים, לא זוכרת לרשום את כל השיעורים להיום, ולא מארגנת נכון את הזמן שלה, ואם היא מפגינה סימנים נוספים, כדאי לבחון את האפשרות שמדובר בהפרעת קשב וריכוז.

הסימן השישי

חששות משינויים. בנות בעלות בעיות קשב וריכוז, לומדות מהר מאד שדברים חדשים מביאים עמם קושי, ולכן הן נכנסות לתסכול וחרדות כאשר הן נדרשות לבצע משימות חדשות, להתמודד עם שינויים, או ללמוד נושאים חדשים.

אבחון לעתיד טוב יותר

בנות, שאינן מאובחנות בזמן כסובלות מהפרעת קשב וריכוז, נוטות לפתח דימוי עצמי נמוך, ונאלצות להתחרות בקבוצת השווים שלהן בכלים לא מספיקים. בנוסף, מחקרים מצביעים על כך שבנות שסובלות מבעיות קשב וריכוז נוטות לחוות גם שלל הפרעות נוספות החל מבעיות למידה וכלה בדיכאון והפרעות חרדה.

בכדי למנוע מהילדה קשיים מיותרים ולאפשר לה למצות את הפוטנציאל שלה, כדאי לבחון האם היא עונה להגדרה של הפרעת קשב וריכוז בקרב בנות, ואם כן למצוא עבורה טיפול מתאים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה הפרעת קשב וריכוז - ADHD. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.