חרדה חברתית

חרדה חברתית

חרדה חברתית מהי?

חרדה חברתית היא פחד מאוד גדול מהימצאות בסיטואציות חברתיות באשר הן, כאשר החשש המרכזי מבוסס על פחד מחוויית ביקורת, מבוכה והשפלה. לרוב חרדה חברתית תתחיל כבר בגילאי הילדות, כאשר הילד מאופיין בביישנות גדולה וסגירות ועם השנים תתפתח לחרדה אשר מגבילה בצורה משמעותית את ההתנהלות בחיים.

לקריאה בנושא חרדה חברתית אצל ילדים >>

אדם עם חרדה חברתית מוגבל בכל תחומי החיים, שכן בכל מרחבי החיים אנו נמצאים בסיטואציות חברתיות. החרדה נכנסת ומורגשת גם במרחבים קבועים כמו: עבודה, שכנים ומשפחה מורחבת, שבהם אמור האדם להרגיש יותר בטוח ופתוח, אך גם בסיטואציות כאלו החרדה קיימת ואינה נותנת מנוח.

כמובן שחרדה חברתית מופיעה בעת רגעים רשמיים בהם האדם נבדק כמו – ראיון עבודה, מבחן נהיגה, היכרות עם אנשים חדשים, דייטים, וכדומה. אדם עם חרדה חברתית עלול לנקוט בהימנעות ואט אט לצמצם את הקשרים החברתיים שלו למינימום הנדרש, ולהתקבע בהם.

איך זה מרגיש?

מחשבותיו של אדם עם חרדה חברתית בעת סיטואצייה חברתית יכולות להיות: "מה הם חושבים עליי?", "האם הם בליבם צוחקים עלי?", "אני צריך לשים לב לא להגיד משהו לא במקום", "עדיף כמה שיותר לשתוק" "אלך לאכול משהו כדי שאתרחק מאנשים", "החברה האלה בטוח מסתכלים עלי בעין עקומה", "רק שלא אעשה בושות" ועוד מחשבות המגיעות בצורה עוצמתית עם סימן קריאה (!) ואינן מרפות עד אשר האדם חוזר למקום בטוח, בו הוא יכול לשחרר את החשיבה על המורכבות הבינאישית שקיימת במפגש חברתי.

במקרים אלו, התחושה הפנימית היא של לחץ גדול ומתח, הדופק מהיר, דפיקות לב חזקות, הקול נקטע ויש צורך לבלוע רוק. לעיתים ישנם גם רעידות בגפיים, הזעה וכל שאר התופעות המגיעות בעת התקף חרדה ועלולות להתקיים אצל אדם עם חרדה חברתית. באופן שגרתי יומיומי, זהו עומס מאוד כבד לחיות עימו, ואיכות החיים נפגעת בצורה קיצונית.

חרדה חברתית – תסמינים

  1. האם אתה חושש מסיטואציות בהן אתה נבדק או נתון לביקורת ע"י אחרים? לדוג' – לדבר בקבוצה, לערוך שיחת פנים אל פנים, חושש להיות בסיטואציות בהן רואים אותך מהצד אפילו אם אתה מבצע פעולות פשוטות?
  2. האם מעסיקות אותך מחשבות על איך הסביבה תשפוט אותך, מה אנשים חשובים עליך, האם אתה בחשש תמידי להיות דחוי? מושפל או מובך?
  3. האם סיטואציות חברתיות גורמות לך תמיד לחשש וחרדה?
  4. האם אותו פחד מופעה גם בסיטואציות שאתה לא אמור לחשוש בהם. או שאתה אמור להרגיש בטוח?
  5. האם אתה נוקט בהימנעות מסיטואציות חברתיות?
  6. האם הפחד וההימנעות פוגעים באיכות החיים שלך והתפקוד השגרתי שלך?

אם אתה מוצא עצמך בתוך השאלות הללו, אולי כדאי להתייעץ עם פסיכולוג או פסיכיאטר על מנת להבין אם אכן אתה אתה סובל מחרדה חברתית.

טיפול בחרדה חברתית

ישנם מספר טיפולים טובים בתחום, אך טיפול בחרדה חברתית הנחשב ליעיל במיוחד הוא טיפול CBT שמתמקד במחשבות הלא ראציונליות שמזינות את המחשבה ויוצרות את גלגל השלג של: מחשבה/חרדה/התנהגות.

טיפול CBT הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי שעוסק גם בחלק של החשיבה וגם בחלק של התגובה ההתנהגותית ועזור לעשות שינוי ואימון בשתי הרמות הללו, כך שהוא מאפשר תחושת שליטה יותר חזקה על החרדה, ומיטיב עם איכות החיים באופן משמעותי.

בטיפול שכזה נעשית הגמשה של המחשבות, אימוץ אמונות היותר מחוברות למציאות ותפיסות עולם שמטיבות עם האדם. בנוסף, נעשית עבודה של חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי חרדה בצורה מבוקרת. הטיפול משלב עבודה בקליניקה והתנסויות מחוץ לקליניקה, לבד או עם המטפל.

לקריאה נוספת על טיפול CBT הכנסו לכאן >>

הרבה מהתחושות והתופעות שתוארו הן רלוונטיות גם לגבי אנשים שלא סובלים מחרדה חברתית, כולנו חוששים לפני מבדק, מתרגשים כאשר מדברים מול קהל וחשוב לנו מה הסביבה חושבת עלינו, אך רובנו יכולים לשאת זאת ולהתמודד עם אי הנעימות הנלוות לסיטואציות מסויימות.

אדם עם חרדה חברתית מרגיש מאויים מכל סיטואצייה חברתית ולו פשוטה מאוד, ועל כן הוא יצמצם את מרחבי חייו המאתגרים עד כמה שניתן וייבחר לרוב בהימנעות. אם אתה חושב שחייך מנוהלים ע"י חרדה חברתית, אנו מאוד ממליצים לפנות לגופים ומטפלים שעוסקים בכך, לקבל עזרה מתאימה ולשפר את איכות חייך.

צור עימנו קשר ונחזור אליך בהקדם:
פוסט זה פורסם בקטגוריה חרדה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.