פסיכולוגיה חינוכית

פסיכולוגיה חינוכית

פסיכולוגיה חינוכית – מהי?

פסיכולוגיה חינוכית חוקרת כיצד אנשים לומדים במסגרות חינוכיות, את היעילות של פעילויות חינוכיות, את התשלבותם של ילדים במערכות החינוך, את הפסיכולוגיה של ההוראה ואת הפסיכולוגיה החברתית של בתי ספר ומוסדות לימוד.

הפסיכולוגיה החינוכית כוללת נושאים כגון: תהליך ההוראה, הבדלים בלמידה בין אינדבידואלים, לקויות למידה, תלמידים מחוננים, מוטיבציה של תלמידים, דרכי הוראה של המקצועות השונים, שימוש בטכנולוגיה לצורך למידה, דרכים לקידום תלמידים חלשים, מהימנותם של מבחנים לבדיקת ידע, פיתוח תכניות לימודים, למידה ארגונית, חינוך מיוחד, עיצוב חינוכי ועוד.

פסיכולוגיה חינוכית עוסקת לא רק בתהליכי הלמידה של ילדים ומתבגרים, אלא כוללת גם את התהליכים החברתיים, רגשיים וקוגניטיביים המעורבים בלמידה לאורך כל מחזור החיים. העיסוק בפסיכולוגיה חינוכית היה קיים עוד הרבה לפני שהמונח התפתח, ואפשר לזהות את שורשיו כבר בפילוסופיה היוונית העתיקה, שעסקה, כמו היום, בשיטות הטובות ביותר ללימוד, תפקידו של המורה בתהליך הלמידה, מערכת היחסים הרצויה בין המורה לתמידו וטבעה של הלמידה.

הפסיכולוגיה החינוכית כיום

הפסיכולוגיה החינוכית עוסקת כיום בעיקר בפיתוח ויישום תאוריות של למידה, הוראה והתפתחות על מנת למצוא את הדרך היעילה ביותר בה תלמידים לומדים ומתפתחים. לדוגמא: כדי להבין את המאפיינים של למידה בתקופות החיים השונות – הילדות, ההתבגרות, הבגרות והזקנה – פסיכולוגיה חינוכית מפתחת ומיישמת תאוריות המציגות שלבים בהתפתחותם של אנשים במשך חייהם. תאוריות אלו מתארות שינויים ביכולות הקוגניטיביות, בתפקידים החברתיים, בחשיבה המוסרית ובאמונות על טבעו של הידע לאורך השנים.

פסיכולוג חינוכי – מיהו?

פסיכולוג חינוכי הוא אדם בעל תואר מוסמך בפסיכולוגיה חברתית. פסיכולוגים חינוכיים עובדים במוסדות החינוך ובמכונים פרטיים ותפקידם לאבחן, לייעץ ולהכווין ילדים לבחור במסגרות החינוכיות הנכונות והמתאימות ביותר עבורם כך שיוכלו לנצל את מירב הכישורים והפוטנציאל הטמון בהם.

האבחונים אותם מבצעים פסיכולוגים חינוכיים הינם אבחון לקויות למידה, אבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי, שמטרתם לאתר ולזהות קשיים ולקויות למידה, להציע המשך טיפול מתאים וכן להעניק כלים אשר יעזרו לילדים להתמודד ולהתגבר על קשיים אלו.

כמו כן פסיכולוגים חינוכיים מבצעים אבחון מוכנות לכיתה א', שמטרתו לבחון את בשלותו הרגשית והקוגניטיבית של הילד טרם המעבר לכיתה א'. בנוסף פסיכולוגים חינוכיים אחראים גם על תיווך, תיאום והפנייה של תלמידים לבעלי מקצוע אחרים במידת הצורך. עוד על פסיכולוגיה חינוכית ניתן למצוא אצל פסיכולוג ילדים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפול בילדים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.