מדיטציה

מדיטציה

מדיטציה היא שיטה להרפיה מלחצי היומיום. באמצעות המדיטציה, האינדוודואל מאמן את המחשבה ומגיע למצב תודעה שונה מזה שאנו רגילים במהלך היום. המונח מדיטציה מתייחס למגוון רחב של תרגולים וטכניקות אשר התפתחו במהלך השנים במקומות שונים בעולם.

בהודו, השיטה התפתחה לאורך המאה החמש עשרה לספירה ובסין כמה מאות שנים קודם לכן. ניצני השיטה החלו להתפתח לקראת המאה התשיעית לספירה. כל שיטת מדיטציה זכתה לשם שונה ומקורה שונה ופעמים רבות היא הוותה מרכיב מרכזי באמונה הדתית.

דתות שונות פיתחו שיטות שונות למדיטציה, המפורסמות ביותר הן הבודהיזם וההינדואיזם אך גם הדתות המונוטאיסטיות שמו דגש מיוחד על השיטה כחלק מעבודת האל. ביהדות, חסידות ברסלב ויהדות חב"ד מציעים שיטות שונות לתרגול מדיטציה לשם הגעה להארה פנימית עמוקה. כיום קיימות גם שיטות שפותחו במערב כמו: מדיטציית מיינדפולנס.

מדיטציה – היתרונות

יתרונות המדיטציה מתבטאות ברבדים שונים. מחקרים מראים כי היא תורמת ליכולת פיצול של קשב וריכוז, לשינון ולמידה בעל פה ועלייה במהירות התגובה. יתר על כן, היא תורמת לשיפור הבריאות כאשר תרגול תדיר תורם להפגה של מתחי ולחצי היומיום, הפחתה ניכרת בלחץ הדם המובילה לירידה בסיכוי לחלות במחלות לב ומחזקת את המערכת החיסונית. נמצא גם קשר בין תרגול תכוף של מדיטציה ועלייה ברמת האושר ותחושת מימוש העצמי ואילו הפחתה ברמות החרדה ופחד.

מדיטציה – הסוגים השונים

ישנם שני סוגים עיקריים של מדיטציה: סבילה ופעילה.

במדיטציה סבילה המתרגל אינו עושה פעילות אקטיבית אלא יושב ללא תנועה, מתרגל נשימה ומנסה להקשיב לגופו ולתחושותיו.

במדיטציה פעילה ישנן רמות שונות של פעילויות המשפיעות על התודעה בניהן חזרה על מנטרה, ריכוז תשומת הלב באיבר מסוים וריקוד רפטטיבי בתנועות מעגליות. שני הסוגים מהווים דלת להתבוננות עצמית מעמיקה וכל אדם בוחר לאיזה סוג מדיטציה הוא מתחבר יותר.

איך עושים מדיטציה?

הזמנים המתאימים ביותר לתרגול מדיטציה הם שעות הבוקר, מיד כשקמים מהשינה, כדי להתחיל את היום באופן רגוע ושליו ולפני השינה, כדי להבטיח מנוחה אפקטיבית ועמוקה. מומלץ שלא לתרגל במיטה בשל הסבירות הגבוהה להירדם במהלכה.

עם זאת אין זה אומר כי רק זמנים אלו טובים לתרגול מדיטציה. לכל אורך היום ניתן לתרגל ומספיק להקדיש לשם כך אפילו 10-15 דקות. תרגול מדיטציה במהלך היום, אפילו קצר, יתרום לצבירת אנרגיות חדשות ולהמשך יום מרענן.

במהלך המדיטציה חשוב להקפיד על ישיבה נכונה עם גב זקוף, במידת הצורך ניתן אף להתיישב על כרית. ישיבה נכונה חשובה מאוד מאחר והיא מאפשרת ישיבה לאורך טווח ומונעת נזקים בגב. רצוי לבצע תרגול בתנאים נוחים, בפינה שקטה בצל, הרחק משמש קופחת או רוח חזקה ולהתלבש בבגדים רפויים ונוחים. מומלץ שלא לתרגל מדיטציה מיד לאחר אכילה אלא רצוי להמתין בין חצי שעה לשעה בין הארוחה לבין התרגול. קראו על שיטה נוספת להרגעה וטיפול בחרדות: NLP.

שתפו:
פוסט זה פורסם בקטגוריה ניו אייג'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.