NLP

NLP

מה זה NLP? קודם נכיר מהי חרדה

לפני שנסביר מה זה NLP, רצוי להכיר ולהבין מהי חרדה?

חרדה היא תופעה של הצפה רגשית וגופנית המתאפיינת בדינאמיקה של התקפים באים והולכים כתגובה למגוון גורמים סביבתיים ופנימיים. בדרך כלל תהיה החרדה מופנית לגורם סביבתי מרכזי כמו "חרדת גבהים", "חרדה חברתית", או חרדה ממקומות סגורים.

לעיתים יופיעו התקפי חרדה על רגע מכלול של גורמים מבלי שניתן יהיה בקלות להגדיר טריגר אחד ברור. הסימפטומים של התקף חרדה נעים ביין דרגות שונות של תשישות, עצבנות, מתח בשרירים, בעיות שינה וקושי להתרכז ועד תופעות של האצה בפעימות הלב, הזעה, רעד, קושי בנשימה, לחץ בחזה, כאבי בטן, בחילה וסחרחורת.

חרדה מתמשכת פוגעת בתפקוד היומיומי של האדם הסובל ממנה. החרדה פוגעת בביטחון העצמי ובשמחת החיים ולכן אנשים הסובלים מחרדות מסתובבים עם פחד יומיומי מן ההתקף הבא ומאובדן השליטה הכרוך בו. כך נוצר מעגל קסמים המזין את החרדה ומעצים אותה.

תופעת החרדה שכיחה בהיקף של 5 – 10 אחוזים מכלל האוכלוסייה. ניתן למצוא בין הסובלים ממנה אנשים בריאים וחולים, מבוגרים וצעירים, נשים וגברים ללא יוצא מן הכלל.

עוד על חרדה ניתן לקרוא כאן >>

טיפול NLP בחרדה

ישנן שיטות רבות ושונות לטיפול בחרדה כגון: טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT, טיפול NLP וגישה תרופתית. לעיתים קרובות מקובל לשלב בין טיפול נפשי לטיפול תרופתי. תרופות הרגעה (במרשם רופא) אמנם יכולות להקל מיידית על הסימפטומים, אך בכדי להגיע לפתרון לטווח הארוך נדרש טיפול המתייחס למקור החרדה ומקנה כלים לוויסות רגשי בחיי היום יום.

שיטת NLP – הסבר נרחב

שיטת NLP מציעה טיפול חדשני, ממוקד, קצר מועד ואפקטיבי, המאפשר לאדם להבין את מקור החרדה, להפחית משמעותית את עוצמתה והשפעתה ולהחזיר לעצמו את תחושת השליטה והביטחון. להלן
הבנת הכוונה החיובית של "החרדה". על פי שיטת NLP אין לנו אויבים פנימיים. כל החלקים הפנימיים שלנו רוצים בטובתנו. כך גם ל"חלק החרד" יש כוונה חיובית עבורנו.

החלק החרד אומנם פועל בצורה שמחלישה אותנו, אבל אם ניצור איתו קשר ונקשיב לו, נגלה שהוא פשוט רוצה להגן עלינו ממשהו שנתפס בעיניו כ"מסוכן". גילוי הכוונה החיובית של החלק החרד, מאפשר למצוא דרכים חלופיות ובריאות יותר לחוש ביטחון ורגיעה.

לדוגמה: אם נראיין את החלק שחרד מטיסות, נגלה שלעיתים קרובות הטיסה, או שהות במקום גבוה באופן כללי, נתפסת בעיניו כחוויה של אובדן שליטה וסכנת מוות. הסימפטומים שהוא מייצר נועדו להזהיר אותנו מן הסכנה ולמנוע אותה. כשאנחנו מבינים את הכוונה של החלק החרד לשמור עלינו, אנחנו יכולים למצוא דרכים יצירתיות להיות מוגנים ובטוחים מבלי לוותר על חוויות מעניינות ומשמחות.

שינוי שפת הדיבור כדרך לשינוי רגשות ותחושות

אחד הגורמים המשפיעים על החרדה ועל עוצמתה הוא נקודת המבט של האדם על עצמו, על סביבתו, על האמונות שלו ועל השיח הפנימי שלו (מה הוא אומר לעצמו). שיטת NLP עוסקת בין השאר בקשר בין השפה לבין התחושה וההרגשה ומציעה כלים רבים להתבוננות והגדרה מחדש של המציאות, באופן שמרגיע את החרדה, מייצר איזון ומאפשר עשייה ותחושת סיפוק.

"מסגור מחדש" (reframing) על פי NLP

הוא אחד הכלים של NLP אשר עוזר לאדם לשנות גישה באמצעות הגדרה מחודשת של המצב.
כל חוויה שאנחנו חווים, מקבלת משמעות באמצעות ”הכותרת" שאנחנו נותנים לה. אם נשנה את הכותרת – החוויה תקבל משמעות חדשה. (רגש, תגובה)
כמו שנאמר: "ניתן להפוך כל חיסרון ליתרון… " 

לדוגמה: אדם שחושש לדבר לפני קהל, אומר "אני מת מפחד כשאני עומד בפני קהל". משפט זה משתק ומעצים את הפחד. במקום זאת ניתן לתרגל שימוש בשפה מתונה יותר כמו: "אני מאד מתרגש כשאני עומד בפני קהל". ההתרגשות ניתנת לריסון בקלות רבה יותר מאשר תחושת "מוות". כך כשאדם מדבר על התרגשות, תחושת הגוף מקבלת משמעות חדשה אשר ניתן להקשיב לה ולמצוא את הדרך המתאימה להרגיע אותה.

יצירת תסריט חיובי

על פי NLP, החוויה הפנימית שלנו, הרגשות והתחושות שלנו, כל אלה מושפעים מן הגירויים שאנחנו קולטים מן הסביבה – כל מה שאנחנו קולטים באמצעות מערכת החושים: הראייה, השמיעה, התחישה, הטעם והריח.

לדוגמה: אדם שחרד לפני ניתוח, מדמיין את פניהם של הרופאים עם חלוקים לבנים, את המכשירים, המחטים, הקולות והריחות, כל אלה הם גירויים אשר מעוררים פחד ודאגה. ניתן להתאמן בסינון של הגירויים והפיכתם לגירויים ידידותיים יותר.

במקרה הזה, לפני הניתוח נזמין את האדם לייצר תמונת מצב חדשה על פי ההעדפה האישית שלו. התמונה החדשה יכולה להיות מורכבת מרופאים הלבושים בבגדים צבעוניים, פניהם מביעות הבנה ואמפטיה, קולם רך, ברקע מתנגנת מוסיקת רקע נעימה ובאוויר ישנו ריח של לוונדר. זוהי תמונת מצב מעודדת ומרגיעה.

בנוסף ניתן לתרגל טכניקות הרגעה כגון: נשימה מודעת, מדיטציה, התמקדות וכן שימוש ב"עוגנים", מרגיעים כמו: מנטרה, צמיד, קמיע וכו.

מומלץ להשתמש בדימויים מרגיעים כמו בועה

למשל: כשאתם עומדים לפני מצב שמעורר אצלכם פחד או דאגה, מצאו תנוחה נוחה בעמידה או בישיבה, קחו לכם כמה נשימות עמוקות ודמיינו בועה שעוטפת אתכם ומגינה עליכם. דפנות הבועה יודעות לסנן אל מחוץ לבועה כל מה שמפריע לכם.

תמונות, צלילים, תחושות וכל מה שלא נעים לכם, נשאר מחוץ לבועה. אתם יכולים להכניס אל תוך הבועה את כל מה שמרגיע אתכם: אנשים שאתם סומכים עליהם, מוסיקה נעימה ואת כל מה שמייצר ביטחון ומחזק אתכם. קחו את הזמן לנוח בתוך הבועה, או תנו לה ללוות אתכם בכל מקום שבו אתם זקוקים לחיזוק והרגעה.

לשיטה נוספת לטיפול בחרדות, מוזמנים לקרוא על מדיטציית מיינדפולנס.

>> רוצים לדעת יותר על נטרול חרדות בעזרת שיטת NLP? בקרו באתר בית הספר הישראלי ל-NLP

פוסט זה פורסם בקטגוריה ניו אייג'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.